دوره 17، شماره 21 - ( 6-1402 )                   جلد 17 شماره 21 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajjadian S H. The Role of Academic Lifestyle in Predicting Academic Adjustment and Well-Being. JNIP 2023; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-953-fa.html
سجادیان سیدحامد. نقش سبک زندگی تحصیلی در پیش‌بینی سازگاری و بهزیستی تحصیلی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)

URL: http://jnip.ir/article-1-953-fa.html


دانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی.
چکیده:   (1108 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش سبک زندگی تحصیلی در پیش‌بینی سازگاری و بهزیستی تحصیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 می‌باشد. تعداد اعضای نمونه 240 نفر در نظر گرفته شده است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش پرسشنامه‌های سبک زندگی تحصیلی صالح‌زاده و همکاران (1396)، سازگاری تحصیلی سینها و سینگ (1993) و بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران (2012) بود که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23  بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی تحصیلی و سازگاری تحصیلی؛ و بین سبک زندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که سبک زندگی تحصیلی توان پیش‌بینی سازگاری و بهزیستی تحصیلی را دارد، بدین صورت که سبک زندگی ارتقادهنده موجب افزایش سازگاری و بهزیستی تحصیلی؛ و سبک زندگی بازدارنده موجب کاهش سازگاری و بهزیستی تحصیلی می‌گردد.
 
متن کامل [PDF 719 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/4 | ویرایش نهایی: 1402/4/5 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb