Falahdar M, Rauf Fatahi M. The Effectiveness of Communication Skills Training on Self-Efficacy and Job Stress of Female Primary School Teachers. JNIP 2023; 17 (21)
URL:
http://jnip.ir/article-1-957-fa.html
فلاحدار مونا، رئوف فتاحی محمد. اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی و تنیدگی شغلی معلمان زن مدارس ابتدایی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-957-fa.html
کارشناسی ارشد، مشاوره گرایش شغلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده: (1276 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی و تنیدگی شغلی معلمان زن مدارس ابتدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل میباشد و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال 1400-1401، را شامل میشد. با توجه به روش پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 5 مدرسه در منطقه 2 تعیین و سپس با همین روش 2 مدرسه انتخاب شد سپس جهت غربالگری اولیه با استفاده از روش نمونهگیری بهصورت داوطلبی از بین معلمانی که شرایط ورود به پژوهش را دارند انتخاب و بین آنها پرسشنامه خودکارآمدی و تنیدگی شغلی اجرا شد و افرادی که نمره بالایی در تنیدگی شغلی و نمره پایینی در خودکارآمدی بدست آوردند انتخاب و سپس با روش نمونهگیری تصادفی 30 نفر از آنها گزینش و سپس در 2 گروه 15 نفری تقسیم شدند. گردآوری دادهها توسط پرسشنامههای خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994) و تنیدگی شغلی استاینمتز (2003) انجام شد و مداخله توسط پروتکل آموزش مهارت ارتباطی انجام شد. همچنین از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و تک متغیره (آنکوا) جهت تحلیل دادهها استفاده شد، نتایج حاکی از آن بود که در مجموع تفاوت معنادار بین نمره کل و خرده مقیاسهای دو پرشسنامه خودکارآمدی و تنیدگی شغلی در پیشآزمون و پسآزمون در دوگروه آزمایش و کنترل در معلمان زن مدارس ابتدایی وجود داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/4/13 | ویرایش نهایی: 1402/4/14 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1