Beheshtinia A. Prediction of Academic Motivation Based on Perceived Social Support and Parental Mental Health in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JNIP 2023; 17 (21)
URL:
http://jnip.ir/article-1-978-fa.html
بهشتینیا اعظم. پیشبینی انگیزه تحصیلی براساس حمایت اجتماعی ادراک شده و بهداشت روانی والدین در کودکان با اختلال نقص توجه- بیشفعالی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-978-fa.html
کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (704 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، پیشبینی انگیزه تحصیلی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و بهداشت روانی والدین در کودکان با اختلال نقص توجه- بیشفعالی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 10 تا 12 سالهی دچار نقص توجه-بیشفعالی و مادران آنها بود که در سال 1398 به مراکز توانبخشی شهر تهران مراجعه کردهاند. تعداد 90 نفر (90 کودک و 90 مادر) از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1998)، سلامت روان گلدبرگ (1979) و انگیزش تحصیلی هارتر (1981) بود که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردارند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS-23 بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین انگیزه تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک شده؛ و بین انگیزهی تحصیلی و بهداشت روانی والدین در کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی ادراک شده و بهداشت روانی والدین، پیشبینی کنندهی انگیزهی تحصیلی در کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/11 | ویرایش نهایی: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1