دوره 25، شماره 29 - ( 6-1404 )                   جلد 25 شماره 29 صفحات 23-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakarami M, Ahmadi M. The effectiveness of stress coping skills training on proactive resilience, cognitive disturbance, and emotion regulation in adolescent girls. JNIP 2025; 25 (29) :1-23
URL: http://jnip.ir/article-1-1296-fa.html
شاکرمی محمد، احمدی مرضیه. اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله با استرس بر انعطاف‌پذیری کنشی، آشفتگی شناختی و کنترل عواطف دختران نوجوان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1404; 25 (29) :1-23

URL: http://jnip.ir/article-1-1296-fa.html


گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (91 مشاهده)
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله با استرس بر انعطاف‌پذیری کنشی، آشفتگی شناختی و کنترل عواطف دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دختران نوجوان 13 تا 16 ساله مقطع متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها 40 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های راهبردهای مقابله با استرس لازاروس و فولکمن، انعطاف‌پذیری کنشی کانر و دیویدسون، افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران بود. برنامه آموزش مهارت‌های مقابله با استرس طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد و داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مقابله با استرس بیشترین تاثیر را بر افزایش انعطاف‌پذیری کنشی داشته و پس از آن بر بهبود کنترل عواطف و کاهش آشفتگی شناختی موثر بوده است. این آموزش با تاثیر 75 درصد بر انعطاف‌پذیری کنشی، 66 درصد بر کنترل عواطف و 38 درصد بر کاهش آشفتگی شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل اثرگذار بوده است. بنابراین، می‌توان از این آموزش‌ها برای تقویت انعطاف‌پذیری و مدیریت هیجانات دختران نوجوان و همچنین کاهش مشکلات روان‌شناختی آنان استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 763 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/10 | ویرایش نهایی: 1404/6/22 | پذیرش: 1404/6/16 | انتشار: 1404/6/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb