دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 17 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، تهران، ایران
چکیده:   (1690 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تاثیر گوش دادن به موسیقی  (موسیقی­درمانی) بر هوش معنوی بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آزاد تهران شمال بود ، با توجه به طرح پژوهش شبه آزمایشی ، تعداد ۳0 دانشجو به روش نمونه­گیری غیر تصادفی و از نوع در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل (۱۵نفر) و آزمایش (۱۵) نفر جایگزین شدند. همچنین همگن­سازی گروه­های کنترل و آزمایش بر اساس ویژگی های همچون سن، وضع اقتصادی، وضعیت شغلی، میزان تحصیلات و ... صورت گرفت. جلسات موسیقی درمانی در ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای بر روی آزمودنی­های گروه آزمایش اجرا شد، سپس هر دو گروه ، پس آزمون را اجرا نمودند. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک طرفه بین­گروهی تجزیه  و تحلیل شدند. یافته ها نشان دهندۀ تفاوت معنادار بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون های کلی و در ابعاد خرده مقیاس های مطرح شده در این پژوهش بود. یافته ها نشان داد که موسیقی درمانی به طور معناداری میزان هوش معنوی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است  (P<0/05)بنابر، این نتایج می­توان گفت : اثربخشی موسیقی درمانی بر تمامی خرده مقیاس های پرسشنامه هوش معنوی عبدالله زاده شامل مؤلفه­های درک و ارتباط با سرچشمه هستی و زندگی معنوی با اطمینان ۹۵ %  مورد تایید قرار گرفت .
 
متن کامل [PDF 438 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/13 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.