دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab A, Zaraatkar Makki M, Eftekhari Konzarki F, Afsharpour P. Prediction of Suicidal Thoughts based on the Difficulty of Emotion Regulation and Perceived Social Support in High School Students. JNIP 2024; 20 (24) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1093-fa.html
عرب علی، زراعتکار مکی مرضیه، افتخاری کنزرکی فرزانه، افشارپور پریا. پیش‌بینی افکار خودکشی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانش‌آموزان متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-1093-fa.html


دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده:   (1012 مشاهده)
 
زمینه و هدف: نظر به نرخ روبه رشد خودکشی افراد و بخصوص نوجوانان و نتایج ضدونقیضی که در مورد ماهیت خودکشی، علل آن و رابطه‌­ی آن با دیگر اختلالات، ریسک فاکتورها و عوامل محافظتی وجود دارد؛ با شناسایی عوامل خطر خودکشی در نوجوانان می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای را جهت جلوگیری از وقوع خودکشی انجام داد، در همین راستا مطالعه حاضر باهدف پیش­‌بینی افکار خودکشی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانش‌­آموزان متوسطه شهر کرمان انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیهی دانشآموزان متوسطه شهرستان جازموریان در سال تحصیلی 1401-1402 بود که 150 نفر با روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب گردید. ­ابزار شامل مقیاس حمایت اجتماعی ادراک­‌شده فلمینگ، پرسشنامه افکار خودکشی بک و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان بود. تحلیل داده با آزمون همبستگی و رگرسیون گام‌به‌گام انجام گرفت. یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد بین دشواری تنظیم هیجان با ابعاد افکار خودکشی رابطه مثبت معنادار و بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده با افکار خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0>p). تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که این دو مؤلفه با 91 درصد(910/0=R2 )  از افکار خودکشی را در دانش‌­آموزان پیش‌بینی نمودند. همچنین 96 درصد از واریانس افکار خودکشی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک‌ ­شده تبیین شد که حمایت دوستان و خانواده بیشترین میزان پیش‌­بینی را نشان دادند. دشواری تنظیم هیجان 89 درصد از واریانس افکار خودکشی را  پیش‌­بینی نمود. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج کلی نشان داد که دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک‌ شده نقش معناداری در پیش­‌بینی افکار خودکشی در دانش ­آموزان متوسطه دارد. 
متن کامل [PDF 1244 kb]   (342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/11 | ویرایش نهایی: 1403/2/11 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb