Arab A, Zaraatkar Makki M, Eftekhari Konzarki F, Afsharpour P. Prediction of Suicidal Thoughts based on the Difficulty of Emotion Regulation and Perceived Social Support in High School Students. JNIP 2024; 20 (24) :1-13
URL:
http://jnip.ir/article-1-1093-fa.html
عرب علی، زراعتکار مکی مرضیه، افتخاری کنزرکی فرزانه، افشارپور پریا. پیشبینی افکار خودکشی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراکشده در دانشآموزان متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1093-fa.html
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
چکیده: (1012 مشاهده)
زمینه و هدف: نظر به نرخ روبه رشد خودکشی افراد و بخصوص نوجوانان و نتایج ضدونقیضی که در مورد ماهیت خودکشی، علل آن و رابطهی آن با دیگر اختلالات، ریسک فاکتورها و عوامل محافظتی وجود دارد؛ با شناسایی عوامل خطر خودکشی در نوجوانان میتوان اقدامات پیشگیرانهای را جهت جلوگیری از وقوع خودکشی انجام داد، در همین راستا مطالعه حاضر باهدف پیشبینی افکار خودکشی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراکشده در دانشآموزان متوسطه شهر کرمان انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیهی دانشآموزان متوسطه شهرستان جازموریان در سال تحصیلی 1401-1402 بود که 150 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. ابزار شامل مقیاس حمایت اجتماعی ادراکشده فلمینگ، پرسشنامه افکار خودکشی بک و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان بود. تحلیل داده با آزمون همبستگی و رگرسیون گامبهگام انجام گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد بین دشواری تنظیم هیجان با ابعاد افکار خودکشی رابطه مثبت معنادار و بین حمایت اجتماعی ادراکشده با افکار خودکشی رابطه منفی معنادار وجود دارد (01/0>p). تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که این دو مؤلفه با 91 درصد(910/0=R2 ) از افکار خودکشی را در دانشآموزان پیشبینی نمودند. همچنین 96 درصد از واریانس افکار خودکشی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده تبیین شد که حمایت دوستان و خانواده بیشترین میزان پیشبینی را نشان دادند. دشواری تنظیم هیجان 89 درصد از واریانس افکار خودکشی را پیشبینی نمود. بحث و نتیجهگیری: نتایج کلی نشان داد که دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراک شده نقش معناداری در پیشبینی افکار خودکشی در دانش آموزان متوسطه دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/11 | ویرایش نهایی: 1403/2/11 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10