Salehnezhad Behrestaghi S, Shoghi B, Heydari Parchkohi A. Presenting the Conceptual Model of Artificial Intelligence in the Country's Education System: Antecedents and Consequences. JNIP 2024; 20 (24) :1-17
URL:
http://jnip.ir/article-1-1109-fa.html
صالح نژاد بهرستاقی صابر، شوقی بهزاد، حیدری پرچکوهی علی. ارائه مدل بهکارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزشوپرورش کشور: پیشایندها و پیامدها. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-17
URL: http://jnip.ir/article-1-1109-fa.html
دکتری تخصصی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد شهید مفتح، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (519 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل بهکارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزشوپرورش کشور با در نظر گرفتن پیشایندها و پیامدها انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش را سه بخش اسناد و مدارک علمی، بخش کیفی (خبرگان) و بخش کمی (مدیران مدارس شهر تهران) تشکیل دادند. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 18 خبره بود که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. همچنین در بخش کمی، 265 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در بخش کیفی این پژوهش برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در بخش کیفی برای محاسبه روایی ازنظر خبرگان و برای محاسبه پایایی از توافق درون موضوعی و همچنین توافق بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن دادههای بخش کیفی بود. همچنین، بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA 2020 بود. در بخش کمی با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونهای و تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرمافزارهای SPSS-V23 و SMART PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد پیشایندهای بهکارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزشوپرورش کشور شامل توانمندسازی معلمان، زیرساختهای فنی و پذیرش امنیت داده و پیامدهای آن شامل کیفیت آموزش، کیفیت ارزشیابی و خلق یاددهی/یادگیری بود، همچنین بر اساس پیشایندها و پیامدهای شناساییشده مدل پژوهش طراحی شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/30 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10