Nabil G. Effectiveness of Gestalt Play Therapy (GPT) on Emotional Intelligence and Self-Efficacy in Peer Interaction among Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). JNIP 2025; 23 (27) :1-14
URL:
http://jnip.ir/article-1-1303-fa.html
نبیل غزاله. اثربخشی بازیدرمانی به روش گشتالتی (GPT) بر هوش هیجانی و خودکارآمدی در تعامل با همسالان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 23 (27) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1303-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده: (8 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی به روش گشتالتی (GPT) بر هوش هیجانی و خودکارآمدی در تعامل با همسالان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) است. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دختر و پسر 7 تا 13 ساله ADHD مراجعهکننده بهکلینیک طلوع رویش شهر کاشان در سال 1403 با میانگین سنی 04/12 است که با روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند 30 کودک ADHD بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی 15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش بازیدرمانی به روش گشتالتی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه هوش هیجانی ماورولی و همکاران (2008) و خودکارآمدی کودکان در تعامل با همسالان ویل رولد (1982) شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS-V27 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. تحلیل دادهها نشان داد که میانگین نمرات هوش هیجانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش پیداکرده است، همچنین بازیدرمانی مبتنی بر روش گشتالتی باعث افزایش خودکارآمدی در تعامل با همسالان کودکان مبتلابه نقص توجه و بیش فعالی در گروه آزمایششده است. این نتایج میتواند به متخصصان و والدین کمک کند تا با درک بهتری از نیازهای روانشناختی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، استراتژیهای مناسبتری برای حمایت از آنها توسعه دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/4/22 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/10