دوره 5، شماره 9 - ( 6-1399 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Entezari roodbaraki A, Sotoodeh N. Predicting mental health, depression and anxiety of high school students based on the use of social networks. JNIP 2020; 5 (9) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-316-fa.html
انتظاری رودبارکی عباس‌علی، ستوده نعمت الله. پیش‌بینی سلامت روان، افسردگی و اضطراب دانش آموزان دبیرستانی بر اساس استفاده از شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 5 (9) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-316-fa.html


فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
چکیده:   (2256 مشاهده)
رسانه‌های نوین و در رأس آن‌ها اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی باعث ایجاد دگرگونی‌هایی در روحیات افراد شده‌اند و دامنه و شدت آن همچنان در حال افزایش است. این پژوهش به منظور پیش‌بینی سلامت روان، افسردگی و اضطراب دانش آموزان دبیرستانی بر اساس استفاده از شبکه‌های اجتماعی انجام شد. روش کار: روش این پژوهش از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی است. در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر سمنان می‌باشد  که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 از بین افراد  در دسترس، نمونه‌ای با حجم 200 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده و به پرسشنامه‌های سلامت عمومی، اضطراب بک، افسردگی بک و پرسشنامه محقق ساخته شبکه‌های اجتماعی پاسخ دادند. این پژوهش از طریق ضریب آماری پیرسون و رگرسیون خطی ساده به وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تحلیل انجام گرفت.نتایج: با توجه به نتایج پژوهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ابعاد کیفیت زندگی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهد و در شکلدهی سلامت روان، افسردگی و اضطراب نقش دارند. بحث: شبکه‌های اجتماعی در شکل‌دهی سلامت روان، افسردگی و اضطراب نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند. لذا بایستی اقدامات آگاهی بخشی و مدیریتی در راستای میزان و محتوای مورداستفاده در شبکه‌های اجتماعی انجام گیرد.
متن کامل [PDF 1261 kb]   (557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/14 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb