[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 15 - ( 12-1400 ) ::
جلد 11 شماره 15 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین هوش هیجانی و خودکنترلی معلمان مدارس متوسطه شهرستان دماوند
علی جوکار، ملیحه رزقی*
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
چکیده:   (52 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر «بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکنترلی معلمان متوسطه شهرستان دماوند» بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مدارس متوسطه دولتی مشغول به خدمت در سال تحصیلی 90-89 تشکیل می‌دادند که 332 نفر بوده و به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با استفاده از جدول مورگان 150 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار-آن و خودکنترلی رزنبام بود که ضریب آلفای کرونباخ در هوش هیجانی 93/0 و خودکنترلی 72/0بود.  برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری توصیفی شامل (جدول، نمودار هیستوگرام، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی شامل (آزمون تی تک نمونه ای، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) استفاده‌ شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، رابطه معنی‌داری بین هیچ‌یک از مؤلفه‌های هوش هیجانی با خودکنترلی دیده نمی‌شود؛ هرچند رابطه معنی‌داری بین تک‌تک مؤلفه‌های هوش هیجانی با خودکنترلی دیده نشد اما همبستگی چندگانه بین مؤلفه‌های هوش هیجانی و خودکنترلی 41/0 می‌باشد و آزمون F نشان می‌دهد این همبستگی معنی‌دار است. همچنین مقدار ضریب تبیین اصلاح‌شده برابر 089/0می‌باشد و نشان می‌دهد که تنها9/8 درصد از تغییرات خودکنترلی به مؤلفه‌های هوش هیجانی مربوط است و بقیه ناشی از عوامل دیگری است که مورد بررسی قرار نگرفته‌اند؛ میزان خودکنترلی در جامعه مورد مطالعه بالاتر از متوسط نظری است و همچنین نتایج نشان داد وضعیت مؤلفه‌های خوش‌بینی، عزت‌نفس و کنترل تکانش کمتر از میانگین است، مؤلفه واقع‌گرایی در حد میانگین و سایر مؤلفه‌ها بالاتر از میانگین بودند.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خودکنترلی، خوش‌بینی، عزت‌نفس
متن کامل [PDF 459 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/21 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar A, Rezghi M. The relationship between emotional intelligence and self-control of Damavand high school teachers. JNIP. 2022; 11 (15) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-665-fa.html

جوکار علی، رزقی ملیحه. رابطه بین هوش هیجانی و خودکنترلی معلمان مدارس متوسطه شهرستان دماوند. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 11 (15) :14-1

URL: http://jnip.ir/article-1-665-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 15 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4410