دوره 12، شماره 16 - ( 3-1401 )                   جلد 12 شماره 16 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Korang Beheshti F. The effectiveness of cognitive-behavioral training based on face-to-face training on parenting styles for mothers with children with oppositional defiant disorder in Isfahan city. JNIP 2022; 12 (16) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-721-fa.html
کورنگ بهشتی فرشته. اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری مبتنی بر آموزش رو در روی بر سبک های فرزندپروری به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله ای در شهر اصفهان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 12 (16) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-721-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش خانواده،دانشکده روانشناسی،مشاوره ومددکاری اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، ایران
چکیده:   (733 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر آموزش رو در روی بر سبک­های فرزندپروری به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله­ای در شهر اصفهان بود
روش : در این مطالعه­ی کارآزمایی 50 نفر از مادران دارای کودکان 10-3 ساله­ی مبتلا به اختلال بی اعتنایی مقابله­ای در اصفهان در سال 1397 وارد مطالعه و به طور تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول آموزش رو در رو ارایه شد. گروه دوم، گروه شاهد (در نوبت درمان) بودند. ارزیابی با آزمون کانرز و ارزیابی فرزندپروری بامریند، قبل و بعد از زمان مداخله سنجیده شد. داده­ها توسط نرم افزار SPSS و تجزیه و تحلیل آزمون­های آنووا، کروسکال- والیس، آزمون تی زوجی و من ویتنی تحلیل شدند.
یافته­ ها: آموزش رو در روی بر بهبود مشکلات سلوک (P=0/03)، یادگیری (P=0/04)، بیش فعالی (P=0/007)، رفتار تکانه­ای (P=0/008) و اضطراب (P=0/02) کودکان موثر بود، ولی در مشکلات جسمی- روانی (P=0/7) تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه ­گیری: آموزش والدین کودکان دچار مشکلات سلوک، یادگیری، بیش­فعالی، رفتار تکانه­ای و اضطراب با شیوه­ی آموزش رو در روی والدین در بهبود مشکلات کودکان موثر بود.
 
متن کامل [PDF 384 kb]   (271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/13 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb