دوره 16، شماره 20 - ( 3-1402 )                   جلد 16 شماره 20 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi H. Investigating the Psychometric Properties of the Self-Regulation Questionnaire (Ryan & Connell ) in the Second Grade High School Students in Tehran. JNIP 2023; 16 (20) :1-11
URL: http://jnip.ir/article-1-929-fa.html
نوروزی هدا. بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه خودنظم‌بخشی در دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 16 (20) :1-11

URL: http://jnip.ir/article-1-929-fa.html


کارشناس ارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (444 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه خود نظم‌بخشی تحصیلی رایان و کانل (1989) انجام گرفت. جامعهآماری در این تحقیق شامل دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش شامل 373 دانش‌آموز بود که به روش خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای بررسی اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و برای بررسی پایایی روش آلفای کرونباخ بکار گرفته شد. بر اساس تحلیل داده­‌ها پژوهش حاضر 4 عامل را شناسایی کرد که درمجموع 90/50 درصد متغیر خود نظم‌بخشی تحصیلی را تبیین می‌کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد شاخص‌­های برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار دارند. بعلاوه، ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌ها بین 78/0 تا 89/0 محاسبه شد. با توجه به ضرایب روایی و پایایی مطلوب، سهولت اجرا، نمره‌گذاری و تعبیر و تفسیر و هم‌چنین زمان اندک برای پاسخگویی می‌توان گفت پرسشنامه خود نظم‌بخشی تحصیلی (SRQ-A) واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش‌های روان‌شناختی به‌منظور اندازه‌گیری خود نظم‌بخشی تحصیلی است.
 
متن کامل [PDF 724 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/7 | ویرایش نهایی: 1402/4/3 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb