Moradi K, Soufi S, Moghbeli F. Predicting the Academic Burnout of upper Secondary School Students of Saqez City Based on Perceived Stress and Difficulty in Excitement Regulating and Exam Anxiety. JNIP 2025; 23 (27) :1-14
URL:
http://jnip.ir/article-1-1307-fa.html
مرادی خاطره، صوفی صلاح، مقبلی فرزاد. پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز بر اساس استرس ادراکشده، دشواری در تنظیم هیجان و اضطراب امتحان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 23 (27) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1307-fa.html
استادیارگروه روانشناسی تربیتی، واحدبوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران
چکیده: (109 مشاهده)
این پژوهش باهدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز بر اساس استرس ادراکشده، دشواری در تنظیم هیجان و اضطراب امتحان انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر ماهیت پژوهش توصیفی-همبستگی و ازنظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 4350 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ترکیبی و بر اساس فرمول کوکران، تعداد 353 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. بهمنظور گرداوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد فرسودگی تحصیلی ماسلش، استرس ادراکشده کوهن و همکاران، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران استفاده شد. در این پژوهش بهمنظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و بهمنظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامههای پژوهش بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی و درصد، فراوانی، جدول و نمودار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) با نرمافزار Spss-V24 انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و استرس ادراکشده، دشواری در تنظیم هیجان و اضطراب امتحان در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/4/29 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/10