دوره 23، شماره 27 - ( 12-1403 )                   جلد 23 شماره 27 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi K, Soufi S, Moghbeli F. Predicting the Academic Burnout of upper Secondary School Students of Saqez City Based on Perceived Stress and Difficulty in Excitement Regulating and Exam Anxiety. JNIP 2025; 23 (27) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1307-fa.html
مرادی خاطره، صوفی صلاح، مقبلی فرزاد. پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز بر اساس استرس ادراک‌شده، دشواری در تنظیم هیجان و اضطراب امتحان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 23 (27) :1-14

URL: http://jnip.ir/article-1-1307-fa.html


استادیارگروه روانشناسی تربیتی، واحدبوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران
چکیده:   (109 مشاهده)
این پژوهش باهدف پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز بر اساس استرس ادراک‌شده، دشواری در تنظیم هیجان و اضطراب امتحان انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر ماهیت پژوهش توصیفی-همبستگی و ازنظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه‌ دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 4350 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای ترکیبی و بر اساس فرمول کوکران، تعداد 353 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد. به‌منظور گرداوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد فرسودگی تحصیلی ماسلش، استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران، دشواری‌ در تنظیم هیجان گراتز و رومر و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران استفاده شد. در این پژوهش به‌منظور محاسبه روایی از روایی محتوایی و سازه و به‌منظور محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیان‌گر روا و پایا بودن پرسشنامه‌های پژوهش بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو بخش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی و درصد، فراوانی، جدول و نمودار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) با نرم‌افزار Spss-V24 انجام پذیرفت. یافته‌ها نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و استرس ادراک‌شده، دشواری در تنظیم هیجان و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر سقز، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 608 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/29 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb