دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi S V, Ghanifar M H, hahabizadeh F. The Effectiveness of Self-Efficacy Training on Test Anxiety and Belonging to the School in High School Male Students in Birjand. JNIP 2024; 20 (24) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1099-fa.html
جوادی سید وحید، غنی فر محمدحسن، شهابی زاده فاطمه. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-1099-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (646 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند بود. مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری 3 ماهه اجرا شد. از بین مدارس متوسطه دوم شهر بیرجند یک مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب شد و با استفاده از نرم‌افزار G Power حجم نمونه 52 نفر در نظر گرفته شد و دانش آموزان به‌طور تصادفی و با در نظر گرفتن ریزش نمونه در دو گروه (26 نفر گروه آزمایش خودکارآمدی و 26 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. داده‌­ها با آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش خودکارآمدی باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش سطح تعلق به مدرسه دانش­‌آموزان نسبت به گروه کنترل می­‌شود (001/0p<). نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تأثیرگذاری آموزش خودکارآمدی در طول زمان برای اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه معنی‌دار  بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیرگذاری آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانش­‌آموزان، مشاوران و درمان‌گران می­‌توانند از این رویکرد جهت کاهش اضطراب امتحان و همچنین افزایش سطح تعلق به مدرسه دانش‌­آموزان استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 542 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb