Javadi S V, Ghanifar M H, hahabizadeh F. The Effectiveness of Self-Efficacy Training on Test Anxiety and Belonging to the School in High School Male Students in Birjand. JNIP 2024; 20 (24) :1-10
URL:
http://jnip.ir/article-1-1099-fa.html
جوادی سید وحید، غنی فر محمدحسن، شهابی زاده فاطمه. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1099-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده: (646 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند بود. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 3 ماهه اجرا شد. از بین مدارس متوسطه دوم شهر بیرجند یک مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شد و با استفاده از نرمافزار G Power حجم نمونه 52 نفر در نظر گرفته شد و دانش آموزان بهطور تصادفی و با در نظر گرفتن ریزش نمونه در دو گروه (26 نفر گروه آزمایش خودکارآمدی و 26 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش خودکارآمدی باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش سطح تعلق به مدرسه دانشآموزان نسبت به گروه کنترل میشود (001/0p<). نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تأثیرگذاری آموزش خودکارآمدی در طول زمان برای اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه معنیدار بوده است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانشآموزان، مشاوران و درمانگران میتوانند از این رویکرد جهت کاهش اضطراب امتحان و همچنین افزایش سطح تعلق به مدرسه دانشآموزان استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10